V obklíčení blbých šéfů

v-obkliceni-blbych-sefu

“Lidé neopouštějí práci, opouštějí špatné šéfy.”

Švédský autor a expert na komunikaci Thomas Erikson napsal v pořadí již svou třetí knihu založenou na známé typologii DiSC a aplikoval ji na pracovní prostředí. Kniha V obklíčení blbých šéfů (Surrounded by Bad Bosses) je rozdělena na dvě části. První se věnuje chování šéfů a radí zaměstnancům, jak se se svými různě barevnými šéfy vypořádat. Druhá část se zaměřuje na chování zaměstnanců a radí šéfům, jak se vypořádat z jejich zaměstnanci.

Typologie DiSC

DISC typologie je osobnostní model vytvořený Williamem Marstonem, který se používá k popisu a rozpoznání různých osobnostních rysů a stylů chování. Tento model se zaměřuje na čtyři hlavní osobnostní rysy: dominanci, influenci, stabilitu a svědomitost. Každý z těchto rysů je základem pro určité chování a způsob, jakým lidé přistupují k práci a komunikaci s ostatními.

Dominanci (červená) je spojena s přirozenou autoritou a schopností vést ostatní. Lidé s vysokou mírou dominance se rádi rozhodují a jsou soutěživí.

Influenci (zelená) je spojena s komunikací a schopností ovlivňovat ostatní. Lidé s vysokou mírou influence jsou obvykle přesvědčiví a dobře se cítí v roli motivátorů.

Stabilita (žlutá) je spojena s emoční stabilitou a schopností zvládat stres. Lidé s vysokou mírou stability jsou obvykle klidní a vyrovnaní.

Svědomitost (modrá) je spojena s dodržováním pravidel a schopností pracovat v týmu. Lidé s vysokou mírou konformity jsou obvykle spolehliví a příkladně dodržují pravidla.

V obklíčení blbých šéfů

Nejčastější kombinace

Pouze 5 % populace má jenom jednu barvu. Zbylých 95 % je kombinací několika barev a z těch je celých 80 % kombinací dvou barev, které je možné zařadit do čtyřech hlavních kategorií.

Červeno-žlutá – Motivátor

Tito lidé jsou inovativní, kreativní, nadšení, pružní a oplývají energií. Mají rádi nové projekty, ale často je neradi dokončují. Potřebují mít pocit, že je tým obdivuje a můžou být jeho hnacím motorem. Umí dobře přesvědčit ostatní. Nejhůře vychází se zeleno-modrými, neboť jsou na ně moc pořádkumilovní a systematičtí.

Žluto-zelená – Pomocník

Jsou orientování na vztahy. Jsou otevření a chápající. Chtějí, aby je měli ostatní rádi. Díky tomu dost často ignorují své vlastní zájmy a snaží se zapadnout do týmu a pak se cítí méněcenní. Nerozumím si s modro-červenými, kteří jsou pro ně příliš formální a zabývají se víc prací, než lidmi.

Zeleno-modrý – Kordinátor

Systematičtí, organizovaní, schopní analyzovat a zpracovávat obrovské množství dat a podmětů. Jsou loajální a dost často zůstávají na své pozici dlouhé roky. V týmu plánují práci a pomáhají dotahovat. Pokud jim něco přijde neologické, dost často zaujmou defenzivní postoj. Nerozumí si s červeno-žlutými, a to hlavně proto, že se jim zdají povrchní.

Modro-červený – Organizátor – Racionální a disciplinovaný

Jsou racionální, disciplinovaní, extrémně pracovití a nezávislí. Lpí na dodržování pravidel a mohou díky tomu působit příliš arogantně a skepticky. V teamu velmi dobře zaujímají organizační roli a nemají rádi, když jim někdo říká, co a jak mají dělat. Noční můrou jsou pro ně žluto-zelení, které shledávají příliš emocionální.

Jak si poradím se svým šéfem dle knihy V obklíčení blbých šéfů

Pojďme se nyní podívat na jednotlivé barvy z hlediska toho, jakým šéfem jsou, jak s nimi jednat a proč chtít, nebo nechtít takového šéfa.

Červený šéf

Racionální, zaměřený na úkoly, schopný se rozhodnout a neustále připravený posouvat věci dopředu. Může působit odtažitě, naštvaně a někdy víc upřímně, než byste si přálo.

  • Vždy se držte tématu – bez emocí, rychle a stručně a bez okecávání
  • Buďte profesionální – dodržujte co jste řekli, pracujte efektivně, doručujte výsledky
  • Buďte připravení předem – na meeting vždy běžte s pořádnou přípravou
  • Zaměřte se na cíle a výsledky – vašeho šéfa ani tak nezajímá, jak projekt běží, ale jestli plníte to, co bylo dohodnuto
  • Neberte si věci osobně – tito šéfové dost často působí naštvaně, ale ve skutečnosti jsou pouze velmi upřímní a říkají věci bez okolků
  • Nezatěžujte ho nesmysly – smaltalk v kuchyňce nebo pochlebování určitě vynechte

Žlutý šéf

Komunikativní, pozitivní, sebevědomý. Tito lidé jsou výborní obchoďáci, protože dokážou všechny dobře přesvědčit. Je s nimi zábava, chtějí být středem pozornosti a v týmu mít vždy dobrou náladu.

  • Buďte milí a přátelští – budujte si vztah a pouto se svým šéfem, usmívejte se a buďte pozitivní
  • Žádné špatné zprávy – přicházejte s řešením a ne s problémy
  • Méně detailů – více se zaměřte na budoucnost a výsledek, než na to, jaký bude proces
  • Smaltalk – tito šéfové milují smaltalk a mimopracovní konverzace
  • Feedback – chvalte ho před lidmi, ale stěžujte si za zavřenými dveřmi
  • Neteoretizujte – i tady platí, vždycky k věci a bez zbytečných detailů
Nejlepší šéf

Zelený šéf

Féroví, lidští a zaměření na tým. Nemají rádi konflikty, nestabilitu a náhlé změny a dost často skrývají své pravé, hlavně negativní, emoce.

  • Vnímejte ho jako člověka – zelení chtějí vidět, že si jich vážíte kvůli tomu jací jsou a ne kvůli jejich funkci
  • Běžte na to pomalu – máte skvělý zlepšovák? Nechte svému šéfovi čas, aby ho vstřebal
  • Ptejte se, co si myslí – nechtějte po nich okamžitě rozhodnutí, ale ptejte co, si si o projektu či nápadu myslí
  • Nečekejte rozhodnutí – neočekávejte od svého šéfa jasné ano nebo ne, řekne vám možná a vy ho musíte opatrně upomínat
  • Nejednejte jako sobec – vašemu šéfovi jde především o tým, když to porušíte, skončili jste

Modrý šéf

Specialista. Zaměřený na detaily a fakta. Expert ve svém oboru. Lpící na normách, postupech a pravidlech.

  • Buďte připravení na 120 % – vaši práci, projekt nebo report musíte znát do nejmenších detailů
  • Zaměřte se na detaily a čísla – váš šéf chce vidět excel, pravděpodobnost úspěchu a důkazy
  • Držte se agendy – naprosto profesionální jednání a žádný smaltalk
  • Buďte realista – vašeho šéfa nezajímají divoké plány a rozdrcení konkurence, chce realitu
  • Dodržujte deadliny – když jste něco slíbili, dodejte to včas a ve 100% formě
  • Nesnažte se o socializaci – neptejte se ho na osobní život a vše držte v profesionální rovině

Jak si poradím se svým zaměstnancem

Jak si jako jednotlivý šéf můžete poradit se svými různě barevnými zaměstnanci?

Červený šéf

Červený zaměstnanec

Oba jste přímí a rozumíte si relativně dobře. Oba chcete věci posouvat, nevymýšlíte si a dodržujete určitou strukturu. Oba jste ale také velmi sebevědomí a neradi slyšíte, co máte dělat. Když jste přesvědčeni o své pravdě, jste schopni se za ni pohádat a taky to dost často uděláte.

Vztah červeného šéfa a červeného zaměstnance může být bouřlivý a plný důrazných výměn názorů. Naštěstí si je ani jeden nebere k srdci a většinou se točí striktně okolo pracovních témat. Nejlepší způsob, jak jako šéf vyjít se svým zaměstnancem je jednat rychle, jasně a jít k jádru věci.

Žlutý zaměstnanec

Velmi dobrá spolupráce. Oba máte rádi akci, nezabýváte se detaily a skvěle komunikujete. Žlutý zaměstnanec nicméně rád mluví, a to hlavně o osobních věcech. To vy nesnášíte. Je to tedy také největší třecí plocha mezi vámi dvěma. Vás nezajímají jeho emoce a on se cítí ignorován.

Červený šéf se tak musí snažit inspirovat, dávat jim prostor pro jejich zábavné nápady, mluvit s nimi o jejich osobním životě a dát jim pocit, že jsou respektování. Nejdůležitější je dobře poslouchat. Žlutí mají tendenci říkat jenom to, co je dobré a vy musíte rozpoznat, kdy říkají něco jiného, než ve skutečnosti dělají.

Porada

Zelený zaměstnanec

Nejste na tom tak špatně. Zelení mají rádi pořádek a autoritu. Tu jim dáváte. Bohužel dost často cítí, že jste až moc agresivní, nerespektujete emoce, zajímáte se jen o sebe a práci, neumíte jednat s lidmi a pořád něco měníte.

Nejlépe s nimi vyjdete tak, že při jednání s nimi zpomalíte – v tom co říkáte, jak jednáte a jak rozhodujete. Zároveň si dejte pozor, protože vaši zelení zaměstnanci vám dost často neříkají to, co si opravdu myslí, ale to, co chcete slyšet. Neuslyšíte od nich jasné sdělení, že projekt je v problémech. Naopak. Uslyšíte, že všechno je v pořádku, ale jeho nonverbální chování tomu nebude odpovídat.

Modrý zaměstnanec

Nerozumíte si. Modrým se líbí, že jste zaměřen na práci, nezajímá vás jejich osobní život a jste přímí v instrukcích. Na druhou stranu na ně působíte jako neschopný. Ano, jste šéf, ale ne profesionál. Nezajímají vás detaily, všechno chcete rychle a nedodržujete postupy.

Co s tím? Zaměřte se na detaily. Ukažte jim, kde je najít a oni se je pak najdou sami. Modří mají svoje tempo, chtějí mít všechno dokonalé a tím pádem nestíhají deadliny. Musíte je proto přimět s věcmi souhlasit, protože co slíbí, to splní.

Žlutý šéf

Červený zaměstnanec

Společně vycházíte dost dobře. Máte stejnou energii, díváte se na věci v širším měřítku a nezaměřujete se na detaily. Červený zaměstnanec na vás oceňuje, že mu do práce příliš nekecáte a necháváte ho pracovat.

Na druhou stranu, červení zaměstnanci nerozumí vašim emocím a myslí si, že jste jako dítě. Proč se jich pořád ptáte na osobní věci? Proč dost často nedodržíte to, co jste slíbili? Buďte tedy víc strukturovaní, míň mluvte a rodině a dovolené a víc o práci. Nechte je pracovat, dodržujte, co jste řekli a váš vztah bude ideální.

Žlutý zaměstnanec

Vy dva jste se hledali. Máte rádi zábavu, mimopracovní témata, s každým si rozumíte a rádi spolu trávíte volný čas. Problémem je, že oba chcete být hvězda týmu. Váš žlutý zaměstnanec si tedy dost pravděpodobně myslí, že jste středem pozornosti až příliš a rád by si tuto pozornost ukradl pro sebe.

Nechte je tedy občas zazářit a hodně je chvalte. Největší nebezpečí je, že společně neuděláte moc práce. Rádi mluvíte, málo jednáte. Dejte si tedy velký pozor, zda váš podřízený opravdu dělá to, co říká.

Zelený zaměstnanec

Vaši zelení zaměstnanci vás mají pravděpodobně rádi. Líbí se jim, že nemluvíte jen o práci, přijde jim, že jste empatičtí a moc na ně netlačíte. Co se jim ale nelíbí je, že si veškeré úspěchy a pozornost strháváte na sebe. Pak si myslí, že vám nezáleží na celém teamu, a to je pro ně zrada. Také jim vadí, že pořád máte nové nápady, chcete všechno stále měnit a nikdy nic nedokončíte.

Musíte jim tedy dát najevo, že si vážíte celého teamu. Musíte zpomalit a dát jim čas. Neříkejte jim všechny svoje bláznivé nápady najednou. Rozložte svoje plány na delší dobu, zapojte je do nich a nechte je vše připravit. Vy stejně sám nikdy nic nedotáhnete.

šéf

Modrý zaměstnanec

Vy dva byste spolu neměli vůbec pracovat. Vy jste přátelští a otevření, modrého zajímají jen pracovní témata. Vy nic nedotáhnete a nezajímají vás detaily, modrý je orientovaný jenom na detaily. Vy se na nic nepřipravujete a jen házíte šílené nápady, oni chtějí mít na všechno výzkum a pořádné rešerše.

Jak spolu tedy jednat? Nezahrnujte je prací a nechte je pracovat vždy jen na jednom úkolu. Dávejte jim jasné zadání a deadliny. Nic si nevymýšlejte. Modrý si vždy ověří fakta a nebude vás pak respektovat. Nemluvte s nimi o nepracovních věcech a už vůbec ne o jejich rodině. Jenom práce a zase práce.

Zelený šéf

Červený zaměstnanec

Můžete spolu pracovat. Váš červený podřízený si o vás myslí, že jste celkem milý chlapík. Necháváte ho pracovat, záleží vám na týmu (i když se on necítí jeho součástí) a vytváříte dobrou atmosféru. Bohužel mu ale přijdete naprosto slabý a měkký. Špatná zpráva? Ne pro něj, protože mu to dovoluje vás naprosto ignorovat.

V tomto případě se musíte naučit několik věcí. Buďte jasní a struční. Snažte se věci tolik nerozvádět a nepromýšlet a jednejte rychleji. Nenechte se přejet. Nekřičte, nehádejte se. Nechte vašeho podřízeného vyvztekat a pak mu znovu zopakujte, co po něm chcete.

Žlutý zaměstnanec

Pro žluté jste fajn šéf. Nejsou s vámi problémy, dobře se s vámi povídá, netlačíte na ně a nekritizujete je. Oni jsou upovídaní a vy dobrý posluchač. Problém je, že na ně nepůsobíte moc přístupně. Proč? Protože neříkáte, co si opravdu myslíte a oni pak nevědí na čem jsou. Druhý problém je, že váš žlutý zaměstnanec je inovátor a vy nemáte rád změny. Poslední třecí plocha je čas. Vy jste vyčkávací typ a žlutí jdou do všeho po hlavě.

Jak si s tím poradit? Nechte je vymluvit ze všech jejich nápadů a pak se jich zeptejte, jak navrhují pokračovat. Nechte je projekt připravit, naplánovat a sepsat. Potom, co si žlutí uspořádají myšlenky dost často k žádné další akci nedojde.

Zelený zaměstnanec

Ideální dvojka. Velmi dobře si navzájem rozumíte, rádi pracujete v teamech, zbytečně nevyčníváte z davu, vyhýbáte se změnám a vždy chráníte svoji smečku.

Problém je, že jste oba moc pomalí. Když nezačnete vy, váš podřízený také ne. Váš hlavní úkol je tedy začít se chovat jako opravdový šéf a lidi řídit a rozvíjet, i když vám to je nepříjemné.

Modrý zaměstnanec

Oba jdete na věci rádi pomalu, analyticky a rozumně. Vy modrého do ničeho netlačíte a dáváte mu čas. Na druhou stranu, vy si myslíte, že jste přátelé, ale váš modrý zaměstnanec to určitě tak necítí. Nezapomeňte, že modří nejsou orientování na vztahy. Jeho respekt k vám je založen čistě na vaší pozici, a ne na vaší osobě. Pro ně se vyjadřujete příliš široce a dost často nevíte přesné detaily.

Hlavním úkolem je nesnažit se o přátelství. Buďte profesionál a straňte se emocí. Zajímejte se o detaily.

Modrý šéf

Červený zaměstnanec

Moc si nerozumíte. Červení respektují, že netaháte do práce emoce. Bohužel ale nerozumí tomu, proč jste tak neuvěřitelně pomalí a proč vás zajímají detaily a ne výsledek. Nebezpečí je, že je ztratíte tím, že se nebudete schopni dlouho rozhodnout.

Snažte se tedy zrychlit. Při komunikaci s nimi jděte rovnou k věci. Míň detailů, víc výsledku. Ukažte jim, že vás zajímá jejich názor a zvažujte jejich myšlenky.

Žlutý zaměstnanec

Pro žluté jste ztělesnění slova šéf. Bohužel spíš v tom nudném slova smyslu. Oni se chtějí bavit a vy jste pro ně nudnost sama. Oni mluví o velkých plánech, vám záleží na detailech. Vy dodržujete předpisy a oni chtějí mít věci hlavně rychle hotové.

Co můžete udělat? Snažte se vytvořit přátelskou atmosféru a dobrou náladu. Zkuste se s nimi někdy bavit o osobních věcech. I zde platí, nechat je jejich nápady sepsat a připravit. Buď se budete mít od čeho odpíchnout, nebo o nápadu už nikdy neuslyšíte. Hlavně od nich neočekávejte vždy všechno v pořádku, v detailu a podle předpisů.

Zelený zaměstnanec

Jako modrý šéf na svého zeleného zaměstnance působíte klidně a rozvážně. Líbí se jim, že jste profesionál a že jim dáváte na všechno dostatek času. Problémem je, že spolu můžete přestat úplně mluvit. Zelení si o vás totiž myslí, že nemáte rád lidi, protože mluvíte jen o práci. Pro ně je ale extrémně důležité, že projevíte zájem o ně a o tým.

Pro vás je důležité pochopit, že vaši (nejen zelení) zaměstnanci nejsou roboti a mají emoce. Když jim dáte pocit sounáležitosti, budou vám naprosto oddáni.

Modrý zaměstnanec

Oba jste profesionálové. Jde vám o detail, kvalitu a postupy. V tom je ale právě ten problém. Vy dva jste si až moc podobní. Oba jste si až moc jistí, že máte svou pravdu, že umíte všechno nejlíp a jediné co chcete je, aby vás druhý nechal pracovat.

Musíte tedy ukázat, že vaše rozhodnutí a názory jsou ty správné a podložit to spoustou detailů. Jen tak svého modrého zaměstnance přesvědčíte.

Co si o knize myslím já?

V předchozích řádcích jsme si ukázali, jak se dle knihy V obklíčení blbých šéfů můžeme vypořádat se svými šéfy nebo zaměstnanci. Co si ale o knize myslím já osobně?

Kniha V obklíčení blbých šéfů je psána spíše populárně naučnou formou a bohužel tak vyznívá neodborně. Ač vychází z modelu DiSC, tak žádná procenta, čísla a úvahy v knize nejsou podloženy reálnými výzkumy a ocitovány. Na druhou stranu, knihu shledávám velmi hodnotnou především z důvodu, že vám může ukázat, jak jiní lidé nahlíží rozdílně na naše jednání. Každý z nás máme svoje zaběhnuté vzorce a reakce a tato kniha nám pomáhá v tom, okamžitě neodsoudit našeho kolegu, ale zamyslet se nad tím, jak co myslel. Reflexe toho, že každý z nás mluví svým jazykem, kterému ne vždy rozumíme, je dle mého největším přínosem této knihy.

Vím, že dřívější znalost tohoto rozdělení by pro mě byla enormním přínosem a ušetřila by mi spoustu času a nervů.

Co si z knihy odnáším:

  • lze ovlivnit, jak se chovat jako šéf a přizpůsobit to jednotlivým zaměstnancům
  • zodpovědnost na dobré komunikaci nese šéf i zaměstnanec najednou
  • studujte svoje podřízené a zaměřte se na jejich vzorce chování
  • snažte se identifikovat hnací sílu (PROČ) v jejich jednání
  • Ptejte se zaměstnanců: “Když bys mě nemohl sehnat, co bys udělal?“

Často kladené otázky

Jaká je hlavní myšlenka knihy „V obklíčení blbých šéfů“?

Kniha „V obklíčení blbých šéfů“ od Thomase Eriksona se zaměřuje na zlepšení pracovních vztahů prostřednictvím lepšího porozumění různým osobnostním typům dle DISC modelu. Erikson aplikuje tento model na pracovní prostředí, nabízí náhled na různé typy manažerských a zaměstnaneckých chování a radí, jak s těmito rozdíly efektivně pracovat.

Jak kniha „V obklíčení blbých šéfů“ aplikuje DISC typologii na pracovní prostředí?

Kniha používá DISC typologii k identifikaci a popisu čtyř hlavních osobnostních stylů (dominance, influenci, stabilita, svědomitost) a jejich vlivu na pracovní chování. Erikson poskytuje návody, jak se vypořádat s různými typy šéfů a zaměstnanců, aby se zlepšila komunikace a vzájemné porozumění.

aké jsou hlavní rysy čtyř DISC osobnostních typů podle Thomase Eriksona?

Dominance (červená): Přirozená autorita, rozhodnost, soutěživost.
Influence (zelená): Dovednost v komunikaci, schopnost ovlivňovat, motivovat.
Stabilita (žlutá): Emoční stabilita, klid, vyrovnanost.
Svědomitost (modrá): Dodržování pravidel, spolehlivost, týmová práce.

Jaké strategie navrhuje Thomas Erikson pro zlepšení komunikace mezi šéfy a zaměstnanci různých DISC typů?

Erikson doporučuje přizpůsobit komunikační styl a přístup k osobnostnímu typu protistrany. Například, při komunikaci s dominantním šéfem je třeba být přímý a stručný, zatímco se zaměřením na výsledky a cíle. Naopak, při komunikaci s zaměstnancem typu stability je důležité jednat klidně a empaticky.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *