10+1 způsobů jak být v roce 2025 lepší leader

jak-se-stat-lepsi-leaderem

S novým rokem přichází nové předsevzetí a výzvy. V pracovní rovině se většina firem a manažerů začíná na následující rok připravovat už v říjnu. Začíná budgetovací období, plánují se investice či marketingové aktivity. Dost často se ale zapomíná na plánování toho hlavního. Rozvoje týmu. Pojďme se podívat, na co se tento rok můžeme zaměřit z pozice manažera a leadera při rozvoji našich týmů a jak můžete být lepší leader.

Pochopte svůj leadership styl

Abyste se mohli jako leader rozvíjet, je potřeba vědět z jakého místa vybíháte. Pro zhodnocení aktuálního stavu si zkuste odpovědět na tyto otázky:

  • Mám vizi jak vést a rozvíjet tým?
  • Dělám maximum v rámci vedení týmu?
  • Jaké oblasti jsou mojí prioritou pro rozvoj?
  • Jaké jsou mé silné stránky?
  • Rozumím svému týmu a kolegům, nebo mohu udělat víc pro jejich pochopení?
  • Co ode mě moji lidé potřebují?

Mezi další oblasti, na které byste se měli zaměřit patří týmový výkon (jaké úspěchy a neúspěchy během uplynulého roku tým zažil), týmová komunikace a spolupráce (jak dobře spolu tým mluví a spolupracuje během plnění úkolů), role a zodpovědnosti jednotlivých členů týmu, kultura (jednání týmu v souladu s firemní kulturou).

Nejlepší leader

Osobní rozvoj

Pojďme se nyní podívat na to, na co se v rámci vlastního rozvoje v průběhu roku zaměřit.

Neustále se učte

Pro mě nejdůležitější bod. Nejlepší leader je jen tak dobrý, jak je dobrý jeho tým. Neustálý osobní rozvoj by se pro vás tedy měl stát denním chlebem. Čím víc porostete vy, tím víc může růst i váš tým. První krok už jste udělali tím, že čtete tento článek a odpověděli jste si na otázky z první části. Teď když víte, jaké jsou vaše silné a slabé stránky a zároveň směr, kterým se chcete ve vedení týmu vydat, můžete začít. Existuje nespočet online nástrojů, knih, článků a rozhovorů, kde můžete čerpat inspiraci, kterou pak budete aplikovat do praxe.

Je tu ale i další a možná nejdůležitější zdroj. Naslouchání svým kolegům. Jejich zpětná vazba, připomínky a nápady vás mohou posunout mílovými kroky dopředu. Tento bod má navíc další benefit. Naslouchání posiluje důvěru a důvěra je základní pilíř pro dobře fungující tým.

Nevíte jak na to? Přečtěte si například knihu i tom, jak nebýt špatný šéf.

Neustále učte

Buďte kouč. Je to ostatně jeden z vašich hlavních úkolů jako leader. Předat vizi, motivovat a rozvíjet důvěru v týmu. Rozvíjejte a veďte svoje kolegy tak, že budou mít pocit, že dokážou cokoliv. Udělejte si z toho součást své denní agendy. Zaměřte se na každého jednotlivce zvlášť, pochopte jeho motivaci a cíle a pak mu pomůžte v jejich dosahování. Není nic lepšího než pocit z toho, že vaši podřízení rostou s vámi.

Porada

Zlepšete komunikaci

Komunikace není jen o tom, říkat svým podřízeným na meetingu co mají dělat. Dvě hlavní přísady správné komunikace jsou empatie a naslouchání. Empatie neznamená být se svým týmem nejlepší kamarád, ale především ukázat, že jako šéf jste taky jen člověk. Když začnete ukazovat svou lidskou stránku, budete působit víc přístupně a získáte si tím větší respekt. Větší respekt pak vede k otevřenější komunikaci, při té vznikají lepší nápady a z toho poté těží celá firma.

Jak už jsme si řekli, naslouchání nás může jako leadery posunout rychle dopředu. Má ale i druhou stránku a tou je feedback. Vybudování prostředí, které si cenní oboustranné zpětné vazby by pro vás měla být priorita. Jak na to? Podporujte zaměstnance v pokládání otázek a dovolte jim diskutovat firemní rozhodnutí a postupy. Vytvořte prostředí, kde se lidé nebojí říct svůj názor a kde je názor každého stejně cenný.

Pokud máte problémy s komunikací se svými kolegy, může vám pomoct recenze knihy V obklíčeních blbých šéfů, ve které najdete rady, jak s kterými zaměstnanci jednat.

Ukazujte rozhodnost

V tomto roce budete jako leader více rozhodní. Neschopnost udělat rozhodnutí a stát si za ním je častým problémem manažerů. Nerozhodný manažer je pro zaměstnance nečitelný a demotivující. Tím, že budete rozhodní a zároveň budete vysvětlovat jasně své postoje, proč jste rozhodnutí udělali, si získáte víc uznání a podpoříte komunikaci.

Buďte příkladem

Vaši zaměstnanci musí vidět, že pro ně platí stejná pravidla jako pro vás. Musí vidět, že pracujete stejně jako oni. Musíte se pro ně stát vzorem toho, jak mají pracovat. Musíte se vyvarovat známého pořekadla: “kázat vodu a pít víno.” Jedině tak získáte u svých podřízených kredibilitu a budou vás chtít následovat.

Týmový rozvoj

Co můžete v tomto roce udělat pro týmový rozvoj?

Oprašte týmovou vizi

Tým bez vize je jako loď v bouři bez majáku. Jako leader máte povinnost předat svým lidem poselství, za co a proč bojujete a co je v sázce. Armády to umí, sportovní týmy to umí a business nesmí být výjimkou. Každý váš zaměstnanec musí rozumět tomu, co dělá firma a jak k tomu přispívá on sám. Pouze když ví, proč dělá svojí práci, bude plně podporovat sdílenou vizi a přispívat svým dílem tak, jak nejlépe umí. Úkolem vás, jako leadera je mu sdílenou vizi a jeho příspěvek k ní jasně komunikovat.

Pomoc kolegům

Zaměřte se na důvěru

Důvěra znamená držet slovo. Důvěra znamená loajalitu. Důvěra znamená integritu. Důvěra znamená diskrétnost. Důvěra je základem všech vztahů. Vašim cílem je vybudovat bezpečné místo, kde k sobě lidé mohou být upřímní a mít zdravý konflikt, který posouvá týmy dopředu.

Jak můžete důvěru posílit? Buďte pro svůj tým dostupní a mějte čas na jejich otázky. Sami se ptejte. Otázkami dejte najevo, že vám na svých zaměstnancích a jejich názoru záleží. Buďte féroví a konzistentní. Zahrňte své zaměstnanec do rozhodovacího procesu. Vždy oceňte práci a přínos svých podřízených a neberte si za ní vlastní kredit.

Nastavte jasné cíle a očekávání

Váš podřízený může být úspěšný jenom pokud ví, co se od něj očekává, kam směřuje a jak je to v souladu s celkovou vizí. Díky nastavení jasných cílů a očekávání můžete vždy jednoduše sledovat progres a identifikovat úspěchy a neúspěchy. Nenastavujte tyto cíle sami. Zapojte do jejich tvorby své zaměstnance. Pouze tak je přijmou za své. V poslední řadě se ujistěte, že vaši zaměstnanci o těchto cílech vědí a jsou sami schopni říct, jak jejich počínání přispívá celku.

Otevřete se novým nápadům

Nesnažte se zachovat status quo jenom ze strachu z nových věcí. Buďte otevření novým nápadům svých kolegů. Každý z nich může přinést unikátní pohled a vy je v tom musíte podporovat. Nejen že získáte další nápady, které by vás sami nenapadli, ale ukážete zaměstnancům, že vám na jejich nápadech záleží. Opět tedy rozvíjíte dvě věci najednou. Důvěru i firmu jako takovou.

Sticker dobře odvedená práce

Budujte tým

Vaše pozice z vás dělá manažera, váš tým z vás dělá leadera. Lidé jsou základem firemního úspěchu a váš úkol je rozvíjet je a pomáhat jim růst. Jak už jsme si ukázali, správný tým musí být bezpečným místem a mít jasné cíle. Každá role v týmu musí být definovaná a mít smysl, členové si v něm důvěřují a pracují na společném cíli. Tento bod by měl být tedy konečným naplněním vašeho snažení – vybudovat skvěle fungující tým.

Pamatujte, že každá velká změna začíná malým impulsem. Nedávejte si nerealizovatelná předsevzetí a neplánujte drastické změny. Naopak. Začněte postupně. Zhodnoťte svůj styl a poté se každý týden zaměřte na jednu z daných oblastí a podnikněte první krok. Pokud to myslíte opravdu vážně, přihlaste se níže k odběru mého newsletteru, ve kterém vám budu každý týden posílat Tip týdne, jak svůj leadership vylepšit.

Picture of Štefan Janoušek

Štefan Janoušek

Obsah

Poznámka autora

Tento článek vznikl v době, kdy jsem se naplno věnoval tématu leadershipu. Právě tehdy jsem si ale začal všímat, že i ti nejlepší lídři často narážejí na hranici svých sil — přetížení, tlak a vyhoření byly častější než zdravý výkon. 

A tak jsem postupně přešel k tomu, co považuji za ještě důležitější: prevence vyhoření, psychická odolnost a udržitelný způsob práce.


I přesto ale věřím, že i dnes může být tento článek pro mnohé lídry inspirací — zvlášť pokud chtějí vést bez tlaku a neustálého přepínání se.

Zjisti, jak na tom jsi! Spusť rychlý test na vyhoření zdarma